Servicii
INSOLVENȚA
Legea privind procedura insolvenței nr. 85/2014 stabilește regulile în domeniul prevenirii insolvenței și al falimentului. Scopul legii este instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului, cu acordarea, atunci când este posibil, a şansei de redresare a activităţii acestuia.
Legea insolvenței asigură o serie de facilități atât debitorului cât și creditorilor, astfel încât debitorul să își poată continua activitatea (in cazul în care acesta dorește să se redreseze).
Insolvența asigură măsuri de protecție a debitorului, cum ar fi:
– de la data deschiderii procedurii încetează toate măsurile de executare silită împotriva debitorului și a averii sale. Executările silite, respectiv valorificarea bunurior debitoului, popririle, măsurile asiguratorii, încetează la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii insolvenței/falimetului.
– orice furnizor de servicii – electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice sau altele asemenea – nu are dreptul, în perioada de observație și în perioada de reorganizare, să schimbe, să refuze ori să întrerupă temporar un astfel de serviciu către debitor sau averea acestuia, în cazul în care acesta are calitatea de consumator captiv, potrivit legii.
– nicio dobândă, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuială, numită generic accesorii, nu va putea fi adăugată creanțelor născute anterior datei deschiderii procedurii, cu excepția creanțelor garantate.
– debitorul poate beneficia de un plan de reeșalonare a datoriilor – reorganizare judiciară.
– în cazul falimentului, activele debitorului vor fi valorificate în cadrul procedurii de către lichidatorul judiciar, cu informarea Tribunalului și acceptul creditorilor, după efectuarea unei evaluări și a unui regulament de vânzare conform legii.
Executarea planului de reorganizare nu va putea depăși 3 ani, calculați de la data confirmării planului de către judecatorul sindic. Acest termen va putea fi prelungit cu incă 36 luni, în condițiile legii. Prin plan, pot fi preveăzute creanțe defavorizate, respective debitorul va putea achita legal un cuantum al creanței (10%, 30%, 25%, 50% sau alt procent), în măsura realizării veniturilor sale, astfel încât acesta să poată fi redresat și reintegrat în circuitul economic iar creditorii să poată încasa total sau măcar partial din creanțele pe care le detin, mai ales în situatia în care în averea debitoarei nu există active sau acestea sunt insuficiente plății datoriilor.
Poate solicita deschiderea procedurii ori debitorul ori un creditor care deține o creanță certă, lichidă și exigibilă asupra averii debitorului de mai mult de 60 de zile și cu o valoare mai mare limită prag – de 50.000 lei. Acest cuantum denumit limită prag, se modifică periodic, în funcție de situația financiar economică pe plan national. Debitorul aflat în stare de insolvență este obligat sa adreseze Tribunalului o cerere pentru a fi supus dispozițiilor legii nr. 85/2014, în termen de maximum 30 de zile de la apariția stării de insolvența.
În consecință, trebuie reținut că insolvența este o modalitate legală, eficientă și modernă, de a detensiona climatul financiar economic al societății, conferind o serie de avantaje și măsuri de protecție atât debitorior cât și creditorilor, mai ales în perioadele de criză și instabilitate.
FALIMENT ȘI LICHIDARE JUDICIARĂ
- Atât creditorii cât și debitorul pot solicita deschiderea procedurii de faliment în condițiile în care debitorul are o datorie către creditori peste valoarea prag de 50.000 lei mai mare de 30 de zile. In cazul falimentului, societatea nu mai are posibilitatea de a se reorganiza, urmarea falimentului fiind lichidarea tuturor activelor, recuperarea creanțelor creditorilor și în final radierea societății de la Registrul Comerțului.
Judecătorul-sindic va decide, prin sentință sau, după caz, intrarea în faliment în următoarele cazuri:
– debitorul și-a declarat intenția de a intra în procedura simplificată;
– debitorul nu și-a declarat intenția de reorganizare;
– niciunul dintre celelalte subiecte de drept îndreptățite nu a propus un plan de reorganizare, sau niciunul dintre planurile propuse nu a fost acceptat și confirmat;
– debitorul și-a declarat intenția de reorganizare, dar nu a propus un plan de reorganizare ori planul propus de acesta nu a fost acceptat și confirmat;
– obligațiile de plată și celelalte sarcini asumate nu sunt îndeplinite în condițiile stipulate prin planul confirmat sau desfășurarea activității debitorului în decursul reorganizării sale aduce pierderi averii sale;
– a fost aprobat raportul administratorului judiciar prin care se propune, după caz, intrarea debitorului în faliment
– Prin hotărârea prin care se decide intrarea în faliment, judecătorul-sindic va pronunța dizolvarea debitorului persoană juridică și va dispune:a) ridicarea dreptului de administrare al debitorului;
Procedura simplificată de faliment se aplica debitorilor aflați în stare de insolvență care se încadrează în una dintre următoarele categorii:
- profesioniști persoane fizice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului, cu excepția celor care exercită profesii liberale;
- întreprinderi familiale, membrii întreprinderii familiale;
- debitori care fac parte din categoriile profesioniștilor, astfel cum sunt definiți la art. 3 alin. (2) din Codul civil, cu excepția celor care exercită profesii liberale, precum și a celor cu privire la care se prevăd dispoziții speciale în ceea ce privește regimul insolvenței lor și îndeplinesc una dintre următoarele condiții:
- nu dețin niciun bun în patrimoniul lor;
- actele constitutive sau documentele contabile nu pot fi găsite;
- administratorul nu poate fi găsit;
- sediul social/profesional nu mai există sau nu corespunde adresei din registrul comerțului;
- persoane juridice dizolvate voluntar, judiciar sau de drept, anterior formulării cererii introductive, chiar dacă lichidatorul judiciar nu a fost numit sau, deși numit, mențiunea privitoare la numirea sa nu a fost înscrisă în registrul comerțului;
- debitori care și-au declarat prin cererea introductivă intenția de intrare în faliment;
- orice persoană care desfășoară activități specifice profesioniștilor, care nu a obținut autorizarea cerută de lege pentru exploatarea unei întreprinderi și nu este înregistrată în registrele speciale de publicitate; aplicarea prezentei legi față de aceste persoane nu exclude sancțiunile aplicabile pentru lipsa autorizării sau înregistrării respectivei persoane.
În procedura falimentului, activele debitorului vor fi valorificate prin licitație publică sau negociere direct, ori o combinație a acestora, în condițiile prevăzute de art.154 și urm. din Legea nr. 85/2014.
În vederea vânzării, bunurile/activele vor fi evaluate de către evaluator autorizați iar raportul de evaluare va fi prezentat creditorilor.
Lichidatorul judiciar va întocmi un regulament de vânzare/strategie de vânzare care va fi supus aprobării adunării creditor.
În vederea vânzării, lichidatorul judiciar va întocmi publicații de vânzare care vor fi depuse la Tribunal, vor fi publicate pe site-ul Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România, in Buletinul Procedurilor de Insolvență și în presă.
Bunurile se dobândesc libere de sarcini sau garanţii de orice fel, conform art. Art. 91(1) din Legea nr. 85/2014.
Procesul-verbal de licitație/adjudecare semnat de lichidatorul judiciar constituie titlu executoriu și titlu de proprietate.
În situația în care legea impune pentru transferul dreptului de proprietate forma autentică, contractul va fi perfectat de notarul public pe baza Procesului-verbal de licitaţie/adjudecare potrivit Legii nr. 85/2014.
LICHIDARE VOLUNTARĂ ȘI DE DREPT
Legea care guvernează acțiunea de lichidare este Legea nr. 31/1990 privind societațile comerciale, republicată și modificată. Lichidarea voluntară se referă la lichidarea societăților comerciale ca urmare a voinței asociaților societății în urma Hotărârii adunării generale extraordinare prin care poate fi numit și lichidatorul din rândul practicienilor în insolvența. Ca urmare a lichidării unei societati, aceasta va fi radiată de la Registrul Comertului. In cazul lichidării voluntare este necesară acoperirea integrală a tuturor creanțelor și înlăturarea pericolului de a declanșa proceduri prevăzute de Legea 85/2014 a insolvenței și prevenirii insolvenței.
Prin hotararea asociaților se repartizeaza toate activele societatii catre asociați.
Transmiterea dreptului de proprietate asupra bunurilor repartizate, are loc la data radierii societatii din registrul comertului, în urma eliberarii de către Oficiul Naținal al Registrului Comerțuli (ONRC) al certificatului constatator al dreptului de proprietate asupra activelor distribuite, in baza caruia asociații vor proceda la inscrierea bunurilor in cartea funciara .
Lichidarea de drept intervine în cazul în care Oficiul National al Registrului Comertului solicită dizolvarea societății ca urmare a următoarelor cazuri:
- societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot întruni;
- acționarii/ asociații au dispărut ori nu au domiciliul cunoscut ori reședința cunoscută;
- nu mai sunt îndeplinite condițiile referitoare la sediul social, inclusiv ca urmare a expirării duratei actului care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație sediu social ori transferului dreptului de folosință sau proprietate asupra spațiului cu destinație de sediu social;
- a încetat activitatea societății sau nu a fost reluată activitatea după perioada de inactivitate temporară, anunțată organelor fiscale și înscrisă în registrul comerțului, perioadă care nu poate depăși 3 ani de la data înscrierii în registrul comerțului;
- societatea nu și-a completat capitalul social, în condițiile legii;
- societatea nu și-a depus situațiile financiare anuale și, după caz, situațiile financiare anuale consolidate, precum și raportările contabile la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în termenul prevăzut de lege, dacă perioada de întârziere depășește 60 de zile lucrătoare;
- societatea nu și-a depus la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice în termenul prevăzut de lege, declarația că nu a desfășurat activitate de la constituire, dacă perioada de întârziere depășește 60 de zile lucrătoare.
În cazul în care societatea aflată în lichidare este în stare de insolvența, lichidatorul este obligat să ceara deschiderea procedurii insolvenței.
Dizolvarea societății are ca efect deschiderea procedurii lichidării
CONSULTANȚĂ JURIDICĂ
Cadrul legislativ pentru recuperarea creanțelor:
- Codul de Procedură Civilă
- Codul civil
- Legea nr. 85/2014 privind procedura insolvenței
Principiile aplicate:
- Principiul negocierii cu debitorul în vederea realizării unei tranzacții.
- Principiul combinării negocierilor cu executarea silita.
- Principiul utilizării căilor eficiente pentru obținerea titlului și executare.
Consultanța juridică este asigurată de către expertul în insolvență Laura Banu, în domeniile de specialitate iar consultanța juridică pentru alte domenii conexe este asigurată și prin avocații colaboratori ai cabinetului.