Services

INSOLVENCY

The Insolvency Procedure Act No 85/2014 lays down the rules on the prevention of insolvency and bankruptcy. The aim of the law is to establish a collective procedure to cover the debtor's liabilities, with, where possible, an attempt to restore the debtor's business.

Insolvency law provides a number of facilities to the debtor as well as to creditors so that the debtor can continue its activity (in case of recovery).

Insolvency provides debtor protection measures such as:

- from the date of the opening of the proceedings, all enforcement measures against the debtor and his assets shall commence. Enforcement measures, i.e. the seizure of the debtor's assets, distraints and protective measures, cease on the date of the judgment opening the insolvency/bankruptcy proceedings.

- any supplier of services - electricity, natural gas, water, telephone or similar services - is not entitled, during the observation period and the reorganisation period, to change, refuse or temporarily interrupt such service to the debtor or the debtor's estate if the debtor is a captive consumer under the law.

- no interest, surcharges or penalties of any kind or costs, referred to generically as incidental expenses, may be added to claims arising prior to the date of the opening of the proceedings, with the exception of secured claims.

- the debtor can benefit from a debt rescheduling plan - judicial reorganisation

- in the event of bankruptcy, the debtor's assets will be sold during the proceedings by the judicial liquidator, with the information of the Court and the acceptance of the creditors, after a valuation and a sale regulation have been carried out in accordance with the law.

The execution of the reorganisation plan may not exceed 3 years, calculated from the date of confirmation of the plan by the court. This period may be extended for a further 36 months, subject to the law. The plan may provide for a preferential claim, i.e. the debtor may legally pay an amount of the claim (10%, 30%, 25%, 50% or another percentage), to the extent of its income, so that it can be recovered and reintegrated into the economic circuit and the creditors can collect all or at least part of the claims they hold, especially if there are no assets in the debtor's estate or they are insufficient to pay the debts. 

Either the debtor or a creditor who has a claim on the debtor's assets that is certain, liquid and payable for more than 30 days and with a value above the threshold limit - 50,000 lei - may request the opening of the procedure. This amount, known as the threshold limit, is periodically modified according to the national financial and economic situation. The debtor in a state of insolvency is obliged to apply to the court to be subject to the provisions of Law no. 85/2014, within a maximum of 30 days from the occurrence of the state of insolvency.

Consequently, it should be noted that insolvency is a legal, efficient and modern way of easing society's financial and economic climate, conferring a number of advantages and protective measures on both debtors and creditors, especially in times of crisis and instability.

FALIMENT ȘI LICHIDARE JUDICIARĂ

  • Atât creditorii cât și debitorul pot solicita deschiderea procedurii de faliment în condițiile în care debitorul are o datorie către creditori peste valoarea prag de 50.000 lei mai mare de 30 de zile. In cazul falimentului, societatea nu mai are posibilitatea de a se reorganiza, urmarea falimentului fiind lichidarea tuturor activelor, recuperarea creanțelor creditorilor și în final radierea societății de la Registrul Comerțului.

Judecătorul-sindic va decide, prin sentință sau, după caz, intrarea în faliment în următoarele cazuri:

debitorul și-a declarat intenția de a intra în procedura simplificată;

debitorul nu și-a declarat intenția de reorganizare;

niciunul dintre celelalte subiecte de drept îndreptățite nu a propus un plan de reorganizare, sau niciunul dintre planurile propuse nu a fost acceptat și confirmat;

debitorul și-a declarat intenția de reorganizare, dar nu a propus un plan de reorganizare ori planul propus de acesta nu a fost acceptat și confirmat;

obligațiile de plată și celelalte sarcini asumate nu sunt îndeplinite în condițiile stipulate prin planul confirmat sau desfășurarea activității debitorului în decursul reorganizării sale aduce pierderi averii sale;

a fost aprobat raportul administratorului judiciar prin care se propune, după caz, intrarea debitorului în faliment

  Prin hotărârea prin care se decide intrarea în faliment, judecătorul-sindic va pronunța dizolvarea debitorului persoană juridică și va dispune:a) ridicarea dreptului de administrare al debitorului;

Procedura simplificată de faliment se aplica debitorilor aflați în stare de insolvență care se încadrează în una dintre următoarele categorii:

  • profesioniști persoane fizice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului, cu excepția celor care exercită profesii liberale;
  • întreprinderi familiale, membrii întreprinderii familiale;
  • debitori care fac parte din categoriile profesioniștilor, astfel cum sunt definiți la art. 3 alin. (2) din Codul civil, cu excepția celor care exercită profesii liberale, precum și a celor cu privire la care se prevăd dispoziții speciale în ceea ce privește regimul insolvenței lor și îndeplinesc una dintre următoarele condiții:
  • nu dețin niciun bun în patrimoniul lor;
  • actele constitutive sau documentele contabile nu pot fi găsite;
  • administratorul nu poate fi găsit;
  • sediul social/profesional nu mai există sau nu corespunde adresei din registrul comerțului;
  • persoane juridice dizolvate voluntar, judiciar sau de drept, anterior formulării cererii introductive, chiar dacă lichidatorul judiciar nu a fost numit sau, deși numit, mențiunea privitoare la numirea sa nu a fost înscrisă în registrul comerțului;
  • debitori care și-au declarat prin cererea introductivă intenția de intrare în faliment;
  • orice persoană care desfășoară activități specifice profesioniștilor, care nu a obținut autorizarea cerută de lege pentru exploatarea unei întreprinderi și nu este înregistrată în registrele speciale de publicitate; aplicarea prezentei legi față de aceste persoane nu exclude sancțiunile aplicabile pentru lipsa autorizării sau înregistrării respectivei persoane.

 În procedura falimentului, activele debitorului vor fi valorificate prin licitație publică sau negociere direct, ori o combinație a acestora, în condițiile prevăzute de art.154 și urm. din Legea nr. 85/2014.

 În vederea vânzării, bunurile/activele vor fi evaluate de către evaluator autorizați iar raportul de evaluare va fi prezentat creditorilor.

 Lichidatorul judiciar va întocmi un regulament de vânzare/strategie de vânzare care va fi supus aprobării adunării creditor.

 În vederea vânzării, lichidatorul judiciar va întocmi publicații de vânzare care vor fi depuse la Tribunal, vor fi publicate pe site-ul Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România, in Buletinul Procedurilor de Insolvență și în presă.

 Bunurile se dobândesc libere de sarcini sau garanţii de orice fel, conform art. Art. 91(1) din Legea nr. 85/2014.

Procesul-verbal de licitație/adjudecare semnat de lichidatorul judiciar constituie titlu executoriu și titlu de proprietate.

În situația în care legea impune pentru transferul dreptului de proprietate forma autentică, contractul va fi perfectat de notarul public pe baza Procesului-verbal de licitaţie/adjudecare potrivit Legii nr. 85/2014.

 

LICHIDARE VOLUNTARĂ ȘI DE DREPT

Legea care guvernează acțiunea de lichidare este Legea nr. 31/1990 privind societațile comerciale, republicată și modificată. Lichidarea voluntară se referă la lichidarea societăților comerciale ca urmare a voinței asociaților societății în urma Hotărârii adunării generale extraordinare prin care poate fi numit și lichidatorul din rândul practicienilor în insolvența. Ca urmare a lichidării unei societati, aceasta va fi radiată de la Registrul Comertului. In cazul lichidării voluntare este necesară acoperirea integrală a tuturor creanțelor și înlăturarea pericolului de a declanșa proceduri prevăzute de Legea 85/2014 a  insolvenței și prevenirii insolvenței.

Prin hotararea asociaților se repartizeaza toate activele societatii catre asociați.

Transmiterea dreptului de proprietate asupra bunurilor repartizate, are loc la data radierii societatii din registrul comertului, în urma eliberarii de către Oficiul Naținal al Registrului Comerțuli (ONRC) al  certificatului constatator al dreptului de proprietate asupra activelor distribuite, in baza caruia asociații vor proceda la inscrierea bunurilor in cartea funciara .

Lichidarea de drept intervine în cazul în care Oficiul National al Registrului Comertului solicită dizolvarea societății ca urmare a următoarelor cazuri:

  • societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot întruni;
  • acționarii/ asociații au dispărut ori nu au domiciliul cunoscut ori reședința cunoscută;
  • nu mai sunt îndeplinite condițiile referitoare la sediul social, inclusiv ca urmare a expirării duratei actului care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație sediu social ori transferului dreptului de folosință sau proprietate asupra spațiului cu destinație de sediu social;
  • a încetat activitatea societății sau nu a fost reluată activitatea după perioada de inactivitate temporară, anunțată organelor fiscale și înscrisă în registrul comerțului, perioadă care nu poate depăși 3 ani de la data înscrierii în registrul comerțului;
  • societatea nu și-a completat capitalul social, în condițiile legii;
  • societatea nu și-a depus situațiile financiare anuale și, după caz, situațiile financiare anuale consolidate, precum și raportările contabile la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în termenul prevăzut de lege, dacă perioada de întârziere depășește 60 de zile lucrătoare;
  • societatea nu și-a depus la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice în termenul prevăzut de lege, declarația că nu a desfășurat activitate de la constituire, dacă perioada de întârziere depășește 60 de zile lucrătoare.

În cazul în care societatea aflată în lichidare este în stare de insolvența, lichidatorul este obligat să ceara deschiderea procedurii insolvenței.

Dizolvarea societății are ca efect deschiderea procedurii lichidării

CONSULTANȚĂ JURIDICĂ

Cadrul legislativ pentru recuperarea creanțelor:

Principiile aplicate:

  1. Principiul negocierii cu debitorul în vederea realizării unei tranzacții.
  2. Principiul combinării negocierilor cu executarea silita.
  3. Principiul utilizării căilor eficiente pentru obținerea titlului și executare.

Consultanța juridică este asigurată de către expertul în insolvență Laura Banu, în domeniile de specialitate iar consultanța juridică pentru alte domenii conexe este asigurată și prin avocații colaboratori ai cabinetului.